|
Skrevet av Tore Feiring
fredag 27. august 2010 09:40
|
Det har vel aldri vært så viktig med bilpleie som nå i de siste årene som saltet flyter til 15 – grader og bilene blir helt hvitrimet på sidene etter gjentatte ganger på slike veier. Og etter at asbesten ble fjernet fra bremseklossene er de brune prikkene blitt et kjempeproblem som svært få klarer å fjerne selv.
Om man er usikker på hvordan og hvilket produkt man skal bruke for å rense bilen i løpet av vinteren kan det være lurt å be om et produktråd hos et bilpleiesenter eller bestille time for å få en profesjonell behandling. Jeg spurte pent hos Lillehammer Bilskadesenter om de kunne pusse opp min kjære Saab. De var ikke vonde å be, selv om de hadde det ganske så travelt fikk jeg fort “time”.
- Hos et bilpleiesenter er det alltid fagfolk med kompetanse som gjør de rette tingene og som gir deg det resultatet du ønsker, kunne daglig leder Bjørn Brandt fortelle, - Det første steget når man begynner med kosmetisk bilpleie er kjemien. For den menige mann i gata er dette et fremmedord som de fleste ikke har peiling på, og det kan også nevnes at folk har benyttet seg av alt i fra Jif skurekrem til stål ull for å fjerne asfalt og bremsestøv(disse brune prikkene vi ser på bilsiden). Dette i god mening for å ta vare på bilen, men i stedet skades lakken og fordyrer en ”rednings aksjon, avsluttet Brandt før han sendte meg inn på verkstedet. Fagmannen får ordet. Der ble jeg møtt av Jon Arne Mathisen som lovte at en fin bil, det skulle jeg få tilbake. Vi lar likegodt Mathisen få ordet for å forklare hva som vil skje med min gamle, gode, møkkete Saab.
Rett kjemi - Bilen vil bli avfettet med riktig kjemi som fjerner asfalt og salt og deretter vaskes bilen med en skånsom karosserivask som fjerner gammel skitt uten å skade lakken. Så ser man etter bremsestøv som er veldig vanlig i dag. Dette ble et problem da de fjernet asbesten ut av bremseklossene og erstattet dette med mikroskopiske metallpartikler. Disse partiklene løsner under nedbremsing og desto hardere man bremser desto mer setter seg fast på sider og i bakenden på bilene. Dette ser vi spesielt på varebiler som går tungt lastet. Dette fjerner vi med spesialsyre.
- De som velger å ikke være nøye med dette, kjører bilen igjennom et vaskeanlegg og spyler bilen etterpå med skyllevoks og tror at alt er bra, men med dagens miljø er det dessverre ikke bra nok, sier Mathisen. - Dette er noe vi som driver med bilpleie til daglig ser, lakken er tørr og helt uten næring og dessverre har disse små rustpartiklene ikke blitt fjernet og fått sitte på lakken og ”vokse” seg større og da får du rustrosene som må slipes og lakkeres hos et lakkeringsverksted.
- Bremsestøvpartikler er som små pilspisser som setter seg fast i lakken og vokser seg innover og så får vi “vorter”. Da har partiklene kommet igjennom lakken og grunningen, nådd karosseriet og fått kontakt med det bare metallet, forteller han.
Tilbake til bilen - Når vi har tatt alle stegene med karosserivask, avfetting og syrevask tar vi en vurdering av lakken. Vi rubber og fjerner riper og defekter først og bruker deretter en lakkrens som er mye finere i konsistensen og tilfører ny næring til lakken. Når disse stegene er gjort legger vi på enten en god voks eller som mange velger , en teflonbeskyttelse . Mange velger alltid å vente til våren med å ta en skikkelig behandling på bilen, og det er vel og bra men ikke glem å ta en rebehandling til høsten. Da vasker vi bilen helt ren igjen og tilfø- rer en ny behandling, forteller Jon Arne Mathisen
Kostnader? - Mange er veldig skeptiske til en slik behandling og om det er nødvendig å bruke så mye penger på vedlikehold. Men koster du på bilen en lakkrens og polering med et vedlikeholdsprogram hvert halvår så har du en kjempefin bil som er lett å holde ved like. Ser vi på dette i snitt pr. år snakker vi kan- skje om 300 kroner pr. måned. Mange synes dette er tull, men de som gjør dette jevnlig får godt betalt igjen den dagen bilen skal byttes inn eller selges videre. Så hvorfor risikere å gå 15- 20.000 kroner i minus istedet for pluss?
|